I made this widget at MyFlashFetish.com.

Welcome To My Blog!!

This blog has been made since last year (2010). Initially, I was not sure what should I share in my blog?? So, I started my writing things with any thought about something that I really interest to talk about such as movies, people attitudes and so on.. After a long time, I started to be bored in updating my blog because I actually didn't know what more should I share in my blog?? So now, I got an idea how to continue my writing things.. I prefer to write a series story which is actually based on the true stories.. Hehe.. But, with a big changes here and there compared to the real stories to make it more fresh and attractive.. Initially, I want to write a novel but I just don't know what is the true format to do so.. so, I change my intention and just write the series story..

Don't forget to keep reading my series story until the story reaches to the end.. Thnx 4 Visiting.. Have a nice life~


P/s: But I think they are really came from my heart.. :)

Wednesday, July 7, 2010

Syukur & Ehsan

In The Name of Allah, The Most Gracious And The Most Merciful God..

Syukur dan Ehsan.. Bukanlah nama sesiapa.. malahan dua nilai yang tinggi nilainya.. Syukur, agak mudah diungkapkan, tp selalu dilupakan.. Ehsan, kadang wujud dalam hati, kadang hilang tiada disisi..

Hari ini, 2 nilai ini menerjah difikiranku.. apabila aku didatangi 2 peristiwa sebelum masuk dan ketika berada dalam komuter.. Hah, untuk membuatkan pembaca tidak kebingungan.. sbnrnye, semalam saya jalan2 dgn seorang member lama di Seremban.. Sebelum bergerak ke seremban.. Saya terpaksa turun di Kajang kerana kawan saya tak smpai lagi di stesen.. katanya, lmbat sedikit.. tidaklah lama, cuma setengah jam menunggu.. hahaha~

sedang menunggu.. saya didatangi seorang lelaki lantas duduk bersebelahan tempat duduk saya.. Dia adalah seorang pemandu teksi.. kebetulan saya duduk dibhgn luar stesen.. saya mmg beli tiket dari batu 3 sehingga kajang kerana sudah menjangkakan yang kawan saya tu pasti akan lewat tiba.. So, sye keluar dr stesen, membeli karipap rm1 utk mengalas perut dan duduk di bhgn luar stesen..

pemandu teksi itu sangat teruk keadaan.. habis penuh wajah dan tangannya kesopakan akibat penyakit albino yg dihidapinya.. ak berasa sgt kasihan.. terkadang, ak teringatkan diriku yg tidak bersyukur akan kesempurnaan yang telah Allah berikan.. terkdg, jerawat batu keluar pn sdah runsing.. Lupa akan itu juga adlh kehendak-Nya..

30 minit kmdn, kawan saya pn tiba.. hnye 3 train terlepas.. ak tidak kisah akn semua itu.. kerana aku dapat pengajaran yg lbih.. iaitu, selalulah bersyukur akan apa yg diperolehi mahupun sedikit.. Alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi.. Lantas, kami msuk kedalam train.. Keadaan tidaklah begitu sesak.. Namun, ade jgk yg terpaksa berdiri kerana tmpt duduk sdah dipenuhi.. Tatkala inilah, kulihat Ehsan di dpn mataku..

Seorang wanita mengandung masuk sndirian dri stesen Bangi.. tiada tmpt duduk untuknya.. pantas seorang lelaki indian bangkit memberikan tempat duduknya buat wanita mengandung itu.. Si wanita terus mengucapkan terima kasih.. 1 nilai yg xkurang tinggi nilainya.. Terima Kasih lambang penghargaan kita terhadap seseorang..

Kalau aku berada berdekatan dengannya, sudah pasti akan kulakukan perkara yg sme.. ak yakin, rakyat Malaysia yg lain juge pasti akan melakukannye juge.. 0leh itu, sme2 la kte memupuk segala nilai murni yg telah diajar kepada kita sejak di bangku sekolah lagi.. Sahutlah moto negara.. "Budi Bahas Budaya Kita".. kenangilah pantun lama.. "Yang kurik itu kundi, Yang merah itu saga, Yang baik itu budi, Yang indah itu bahasa."... renung-renungkan & selamat beramal!

*jgn lupa mengikuti post2 yg sblumnye.. hehe~


2 comments:

Zayanie said...

skema gile ayat!

Aiman Hj Amin said...

hahaha.. skema itu pucuk bahasa yg sbnr aten..
hehehe... bahasa melayu... bagi aku.. xkn lapuk dek hujan.. xkn lekang dek panas.. hahaha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...