I made this widget at MyFlashFetish.com.

Welcome To My Blog!!

This blog has been made since last year (2010). Initially, I was not sure what should I share in my blog?? So, I started my writing things with any thought about something that I really interest to talk about such as movies, people attitudes and so on.. After a long time, I started to be bored in updating my blog because I actually didn't know what more should I share in my blog?? So now, I got an idea how to continue my writing things.. I prefer to write a series story which is actually based on the true stories.. Hehe.. But, with a big changes here and there compared to the real stories to make it more fresh and attractive.. Initially, I want to write a novel but I just don't know what is the true format to do so.. so, I change my intention and just write the series story..

Don't forget to keep reading my series story until the story reaches to the end.. Thnx 4 Visiting.. Have a nice life~


P/s: But I think they are really came from my heart.. :)

Friday, June 10, 2011

Kisah (Bhgn 15) : Bicara Karnival Kokurikulum~

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebulan kemudian~

Hari itu, aku merasakan sekali lagi kegembiraan yang ternyata sama enaknya seperti sebelum ini. Walaupun sudah beberapa kali dia datang melawatku di sini, perasaan itu tetap sama. Tidak berkurangan dan tidak juga berlebihan. Mungkin disebabkan oleh tiadanya sebarang kemajuan dalam aku menyampaikan perasaanku ini kepadanya. Namun, aku tidak kisah dan aku masih menanti masa yang benar-benar sesuai. Perjalananku ini masih jauh dan aku tidak harus terburu-buru untuk mencapai yang satu ini. Jam di tangan jelas menunjukkan waktu telah pun masuk pukul 2.45 petang. Masa bertemu adalah pukul 3 dan aku lebih gemar datang awal untuk menepati masaku daripada merosakkan masa orang lain.

Sebelum keluar, aku memberitahu Idlan yang aku ingin bertemu dengan kawanku dari UiTM. Itu pun hanya selepas dia bertanyakan kepadaku ke mana aku hendak pergi. Keluar sahaja dari bilik, aku bertembung pula dengan Haikal. Dia juga menanyakan soalan yang sama. Lantas aku memberitahunya jawapan yang sama seperti yang telah kuberikan kepada Idlan tadi. Kemudian, Haikal mula mengusikku dengan kata yang agak menyentap benakku. "Dia datang lagi ke sini? Mentang-mentanglah dah dekat. Bila pula kau nak ke sana?" Kata-kata Haikal yang benar-benar membuatku berfikir lebih jauh lagi. Apakah aku ini sudah kelihatan seperti seorang yang tidak gentleman langsung? Harus kulupakan semua itu seketika dan bergegas ke kafe untuk berjumpa dengannya.

Sesampainya aku di kafe, dia masih lagi belum ada di situ. Dia sudah tahu ke mana harus ditujuinya setelah sampai di perkarangan matrikulasiku ini. Maklum sahaja kerana sudah banyak kali dia datang ke sini bersama teman rapatnya dari UiTM itu. Tiba-tiba, aku ditegur oleh seseorang dari belakang. "Nas." Namaku disebut penuh kelembutan. "Nisa, assalamualaikum. Duduk la."Aku mengajaknya duduk di depanku. Dia meminta maaf kerana membuatku tertunggu. Dengan cepat aku menjelaskan kepadanya akan sikap sebenarku yang sememangnya biasa tiba awal untuk berjanji temu. Dia lantas tersenyum mendengarnya.

Aku bertanyakan kepadanya mengenai apa yang dibicarakan oleh Haikal sebentar tadi. Apakah dia tidak kisah datang ke sini sedangku aku menjejakkan kaki di UiTMnya itu pun tidak pernah? Lantas dia menjawab, "Alang-alang member aku pun nak datang sini jumpa kawan, apa salahnya. Lagipun dekat, tak jauh pun. Bayar duit dekat prebet sapu seringgit je dah boleh pergi balik,". Dia acap kali membuahkan senyuman yang cukup manis selepas mengucapkan apa jua kata yang menyenangkan. Di Kuala Pilah ini, kalau nak ke mana-mana agak sukar untuk mendapatkan teksi. Namun di sini ramai yang bekerja sebagai "prebet sapu" bagi menggantikan tugas pemandu teksi yang sukar ditemui di pekan ini. Harganya pun lebih murah dan agak berbaloi menggunakan khidmat mereka.

Aku sebenarnya ingin memberitahunya mengenai Karnival Kokurikulum Matrikulasi 2008 yang akan dijalankan tak lama lagi. Kolej matrikulasiku menjadi tuan rumah tahun ini dan aku benar-benar harap dia dapat menghadiri karnival itu memandangkan dia tidak bercuti dan masih berada di Pekan Pilah ini. Lantas aku memberitahunya mengenai karnival yang lebih dikenali sebagai KAKOM itu.

"Bila karnival tu?" Tanya Nisa.

"Dua minggu lagi. Nanti apa-apa hal aku inform la," Jelasku.

Dia tersenyum lagi mendengar penjelasku yang jelasnya tidak begitu terperinci. Kalau semuanya diberitahu sekarang, apa lagi yang akan kucakapkan di telefon kelak. Selorohku dalam hati. Dia bertanyakan penglibatanku untuk Karnival yang bakal menjelang itu. Aku memberitahunya bahawa aku hanya terlibat sebagai sukarelawan bola sepak sahaja. Dia tersenyum lagi. Kali ini, aku tidak pasti akan senyumannya itu. Apakah itu satu sindiran kerana aku bukanlah wakil matrikulasi sebagai atlet?

"Jadi sukarelawan itu pun satu jalan untuk berbakti dan berbakti itu sememangnya boleh diberi dengan pelbagai cara. Bakal johan la nampaknya Negeri Sembilan kali ni?" Kata Nisa yang sungguh menyenangkan hati dan membuahkan kembali senyum di bibirku.

"InsyaAllah." Balasku.


Kolej Matrikulasi Perlis

Mubin
Perjumpaan semua atlet kolej dengan guru pengiring kami kini sedang dijalankan. Ketika itu, mulalah segala kata-kata semangat dilontarkan. Kata-kata yang pastinya membuatkan anak-anak muda ini membara jiwanya untuk meneruskan segala apa yang mereka impikan. Ada yang mengatakan, orang sukan seperti kami ni semangatnya sememangnya mudah dinyalakan dan sangat cepat marak. Semakin banyak yang diberi, semakin banyak jugalah yang bakal diambil. Namun, aku takkan pernah percaya. Manusia itu hakikatnya sama sahaja. Setiap kelompok manusia itu pasti ada yang begitu dan begini. Kita takkan pernah mungkin dapat mengkaji seluruh isi dunia. Ada kajian yang mengatakan, wanita-wanita yang tercantik di dunia terkumpul di Venezuela. Apakah mereka sudah melihat wanita di seluruh dunia? Barangkali saja kajian itu sendiri asalnya dari sana.

Dari tempat duduknya aku, aku dapat melihat Ika dari jauh. Dia menjadi wakil pemidato kolej kami. Kini, aku merasakan yang tiada wanita lain bertakhta di hati ini selain dia. Namun, aku masih mencari masa yang sesuai untuk meluahkan perasaanku meskipun aku sudah mulai yakin yang dia juga memiliki perasaan yang sama. Mungkin, tatkala kejayaan memihak kepada kami nanti, aku akan mencurahkan segala apa yang kupendam selama ini. Mungkin...

Karnival Kokurikulum Matrikulasi 08
Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Ogos 2008

Aku kini sedang menantikan kehadiran Nisa. Kenapakah dia masih juga tidak kunjung tiba? Perlawanan akhir bola sepak sudah pun bermula. Apakah sesuatu telah berlaku di jalanan? Apa sahaja yang aku fikirkan ini. Mungkin sahaja dia sedang menunggu kawannya yang sedang berdandan ataupun dia sendiri yang lama berdandan. Lagipun, dia tidak memberitahuku kalau-kalau dia ingin datang pagi, petang mahupun malam. Sepatutnya, aku lebih fokus akan tugasku sekarang ini.

Menjadi sukarelawan untuk pertandingan bola sepak dikira agak beruntung berbanding sukan-sukan lain. Kerja kami tidak banyak. Ambil kotak-kotak air dan piala lalu menyaksikan perlawanan. Semua kotak-kotak itu diletakkan awal-awal lagi di astaka dan segala urusan di padang pula dilakukan oleh pengadil-pengadil profesional. Kalau dipanggil, barulah datangnya tugas baru. Tugas kami lainnya adalah memberikan sorakan kepada kolej kami sendiri. Maklum sahajalah, jelas-jelas kami adalah tuan rumah. Namun, selepas kolejku sendiri tidak sampai ke peringkat ini, aku bolehlah mula berehat.

Tiba-tiba, telefon bimbitku berdering. Nisa membuat panggilan ke telefonku. Aku menjawab panggilan tersebut lantas menanyakan kedudukannya. Katanya, dia sudah sampai di kawasan astaka. Aku memandang ke kiri dan kananku untuk mencarinya. Tidak lama selepas itu, dirinya pun kelihatan tidak jauh dari tempat aku duduk dan dia sudah pun dapat menjejakku dari jauh. Dia datang menghampiriku untuk duduk di sampingku.

"Assalamualaikum." Nisa memberikan salam lalu duduk di sisiku.

Aku menjawab salamnya itu dengan penuh sopan santun. Maklum sahajalah, sedang berkata-kata dengan pilihan hati. Sesiapa pun akan melakukan perkara yang sama. Dia bertanyakan kepadaku siapakah yang sedang berentap di padang sekarang. Aku memberitahu segala-galanya kepadanya.

"Dah perlawanan akhir pun. Sekarang ni, Matrikulasi Pulau Pinang (KMPP) lawan dengan Matrikulasi Perlis (KMP). Dua-dua pun masih kosong lagi. Baru je start pun." Jelasku.

"KMNS?" Soalan yang benar-benar menyentap kalbuku buat kesekian kalinya. Namun aku percaya, itu hanyalah satu gurauan biasa. Lantas kami berdua pun ketawa di situ juga.


Mubin
Aku sedang beraksi di padang bola mewakili kolej matrikulasiku, KMP bagi perlawanan akhir Pertandingan Bola Sepak Karnival Kokurikulum Matrikulasi 2008. Sesuatu yang sudah cukup untuk membanggakan kami kerana walaupun kami kecundang untuk perlawanan akhir ini, kami tetap juga akan menjadi naib johan pertandingan itu. Namun, permainan masih belum tamat. Aku akan tetap berusaha.

Ulasan:
Bagi separuh masa pertama, KMPP menjaringkan satu gol dahulu hasil tendangan Akmal Hakim membuatkan mereka berada di depan dengan satu mata. Perlawanan berjalan agak sengit memandangkan kedua-dua pasukan jelas menunjukkan corak permainan yang sangat baik. Selepas jaringan pertama, kedua-dua pasukan mengambil masa agak lama untuk jaringan berikutnya memandangkan tahanan kedua-dua pasukan agak mengagumkan. Sebelum separuh masa pertama berakhir, KMP sempat menyamakan mata dengan jaringan gol yang dilakukan oleh Muhammad Mubin dari kolej tersebut. Permainan diteruskan lagi untuk separuh masa kedua dan kali ini perlawanan antara kedua-dua pasukan menjadi semakin sengit. Sehingga tamat separuh masa kedua pun, masih tiada pasukan yang dapat menjaringkan gol untuk mata kemenangan. Permainan diteruskan dengan masa tambahan dan ketika itulah, KMPP berjaya meraih mata kemenangan hasil jaringan Mohd Lutfee.

"Mubin, tak apa la. Kita dah buat sehabis baik bukan?" Kata Ali kepada Mubin. Mubin hanya tersenyum dan mengangguk-anggukkan kepalanya tanda setuju. Mereka siap untuk mengambil Piala.

Di astaka pula, Nisa ingin beredar sebentar untuk membeli air minuman di gerai-gerai jualan. Aku membenarkannya pergi namun aku harus tunggu sebentar untuk upacara penyampaian piala kemenangan. Upacara itu dijalankan dengan lancar sekali tanpa sebarang masalah. Setelah semuanya selesai, orang ramai mula beredar dari situ. Hanya segelintir saja yang masih ada di situ termasuklah aku. Aku masih di situ untuk menunggu Nisa. Lama sungguh dia pergi membeli air, kata hatiku.

                                                                                                                                         Bersambung...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...