I made this widget at MyFlashFetish.com.

Welcome To My Blog!!

This blog has been made since last year (2010). Initially, I was not sure what should I share in my blog?? So, I started my writing things with any thought about something that I really interest to talk about such as movies, people attitudes and so on.. After a long time, I started to be bored in updating my blog because I actually didn't know what more should I share in my blog?? So now, I got an idea how to continue my writing things.. I prefer to write a series story which is actually based on the true stories.. Hehe.. But, with a big changes here and there compared to the real stories to make it more fresh and attractive.. Initially, I want to write a novel but I just don't know what is the true format to do so.. so, I change my intention and just write the series story..

Don't forget to keep reading my series story until the story reaches to the end.. Thnx 4 Visiting.. Have a nice life~


P/s: But I think they are really came from my heart.. :)

Sunday, June 12, 2011

Kisah (Bhgn 16) : Kembali Sedar~

Bismillahirrahmanirrahim...

Jauh di sudut hatinya, Mubin benar-benar kecewa kerana dia dan yang lain tidak dapat merangkul piala kejohanan itu namun dia tetap juga bersyukur akan segala yang telah pun tersurat dalam hidupnya itu. Mereka berdiri dekat untuk bersorak gembira atas kejayaan mereka merangkul naib johan dalam perlawanan itu. Itulah hasil usaha, yakin Mubin. Kemudian, mereka beramai-ramai ingin bergerak ke kawasan gerai-gerai jualan yang terletak tidak jauh dari padang itu. Namun, Mubin ada agendanya sendiri. Dia ingin berjumpa dengan Ika yang sedang berada di sebuah dewan kuliah untuk pertandingan pidatonya itu lalu meluahkan segala isi hatinya kepada wanita itu. Lantas dia memberitahu Ali akan agendanya itu.

"Kau dah betul-betul bersedia?" Kata Ali yang barangkali terkejut akan rancangan Mubin itu.

Mubin yakin, Ali tidak mahu dia bersikap terburu-buru dalam membuat keputusannya itu. Namun, sampai bila dia harus menyimpan hasratnya itu? Dia harus tahu kebenarannya.

"Inilah masanya. Aku nak beritahu pasal kemenangan kita lalu meluahkan semua perasaan aku terhadap dia. Sekarang atau bila-bila pun sama sahaja kan?" Kata Mubin.

Ali tidak mampu berkata apa-apa lagi. Mubin telah pun membuat keputusannya. Mubin lantas berlari menuju ke tempat yang ingin ditujunya tadi. Sedang berlari, dia menoleh ke belakang untuk mengajak Ali ikut serta. "Ali, jom la ikut aku!" Jeritnya. Tanpa dia sedari, dia telah terlanggar seseorang dan menjatuhkan bungkusan yang dibawa orang itu. Dia terkejut lantas membantu wanita itu mengambil bungkusan makanan dan air minuman yang berada di lantai.

Nasri
Aku datang menghampiri Nisa dan lelaki yang telah melanggarnya itu. Aku turut juga membantu lelaki itu mengemas bungkusan makanan Nisa.

"Kenapa lari-lari ni? Tengok apa dah jadi." Aku sudah tak tertahan lagi.

"Maaf, saya, saya tak sengaja. Saya... Ni, ambil duitnya. Awak boleh beli makanan yang baru." Lelaki itu kegagapan kerana berasa bersalah dalam hal ini. Dia mengeluarkan Rm5 dari dompetnya dan menghulurkannnya kepada Nisa.

"Tak apa, makanan ni pun masih elok lagi. Lagipun saya sendiri yang sibuk check barang yang saya beli ni tadi. Sampai tak perasan ada orang berlari kat depan." Nisa berkata sambil menunjukkan bungkusan yang dipegangnya itu.

Lelaki itu tetap juga memberikan sedikit duit bagi menggantikan air minuman Nisa yang jelas-jelas tidak dapat diminum lagi. Selepas itu, dia pergi dan terus berlari semula. "Tengok tu, lari lagi." Aku berasa agak bengang dengan lelaki itu. Kenapa dia nak berlari-lari dalam kawasan kolej ni? Ingat maraton apa? Kalau bukan Nisa sekali pun yang dilanggar, aku tetap juga bengang akan sikap lelaki itu. Nasib baiklah Nisa ada di situ. Dia memang banyak menenangkan aku. Kami kemudiannya menuju ke kafe berdekatan.

"Macam mana, best tak karnival ni? Tanyaku kepada Nisa.

"Boleh tahan. Lagipun bayak gerai-gerai jualan. Tu je la yang best bagi aku pun. Nak bersemangat kolej semua tu sah-sah la tak ada kan?" Jawab Nisa sambil ketawa.

Aku hanya tersenyum mendengar kenyataannya itu. Kami teruskan perbualan kami sambil menjamu kuih yang dibeli oleh Nisa tadi. Nasib baik kuih itu masih elok untuk dimakan. Nisa menanyakan aku tentang bulan puasa yang bakal tiba bulan berikutnya. Aku memberitahunya bahawa aku akan menjalani ibadah puasa itu di matrikulasi. Mungkin hujung minggu aku boleh balik ke Shah Alam untuk berbuka puasa bersama keluarga. Itu sudah pasti tak akan aku tinggalkan setiap kali menjelangnya Ramadhan. Tiba-tiba, aku melihat Haikal dari jauh. Aku memanggilnya untuk memperkenalkan Nisa kepadanya.

"Haikal, ni kawan aku, Nisa. Kita orang pernah kerja tempat yang sama dulu. Nisa, ni kawan satu kelas dengan aku, Haikal." Aku saling memperkenalkan mereka berdua.

Haikal menghulurkan tangannya untuk bersalam. Namun, Nisa hanya menundukkan kepala tanda tidak ingin menyambut tangannya itu. Haikal lantas mengalihkan tangannya. Aku lantas berkata sesuatu bagi memecah suasana yang tiba-tiba senyap itu.

"Aku nak kena jumpa sepupu aku nanti. Dia pun ada kat sini. Malam ni agaknya aku jumpa dia." Suasana tetap juga sunyi. Aku teruskan kata-kata.

"Haikal, kau tahu sesuatu? Idlan cakap, Cikgu Amri nak berjumpa dengan aku tapi aku masih belum sempat berjumpa dengannya. Kenapa agaknya ya?" Tanya aku kepada Haikal.

"Oh, dia ada cakap yang dia nak kau buat persembahan time jamuan raya nanti. Jadi, kau boleh la fikir-fikirkan lagu apa yang kau nak nyanyi nanti." Balas Haikal sambil tersenyum.

Aku agak terkejut akan kata-kata Haikal itu. Tiba-tiba, haikal meminta untuk mengundurkan diri kerana dia masih ada kerja yang hendak dilakukan. Kemudian, Haikal pergi tanpa aku sempat berkata apa-apa. Nisa tersenyum lalu menyatakan kekagumannya terhadap aku yang pandai menyanyi.

"Tak sangka, rupa-rupanya pandai juga kau menyanyi ya Nas." Kata Nisa.

"Eh, banyak lagi yang kau tak tahu tentang aku tau. Aku ni pandai juga main gitar, menyanyi, dan berjoget." Jelasku.

Lantas dia ketawa di situ juga. Mungkin dia tidak percaya akan kata-kataku itu. Aku dapat melihat girang di wajahnya ketika itu. Dia tidak pernah menghampakan tatkala kami berjumpa. Aku tidak pernah berjumpa wanita sebaik ini yang mampu memberikan kebahagian kepada aku walaupun dengan hanya melihat senyum tawanya itu. Aku benar-benar sudah jatuh cinta. Wajahku tidak teralih melihat wajahnya itu.

"Nas! Nas!" Panggil Haikal. Dia memetik jarinya berulang kali. Kemudian ditepuk pula tangannya sekuat hati. Aku tersentak akan bunyi itu.

"Amboi, jauh mengelamun. Dah sampai mana dah?" Kata Haikal sambil tersenyum di depan aku.

Aku mula tersedar. Rupa-rupanya, aku masih di bilik ini, tidak ke mana-mana. Aku hanya terkenangkan semua kenanganku bersama Nisa. Apakah masih ada harapan untuk aku bertemu dengannya? Kehilangan telefon bimbitku benar-benar membimbangkan aku ketika ini.

"Tak payah la difikirkan sangat tentang phone kau tu. Esok, aku teman kau pergi Celcom center lepas tu kau boleh la dapatkan sim card baru. Kau try la minta ayah kau phone baru nanti. Dia mesti bagi punya. Bukan kau sengaja nak hilangkan phone tu pun." Kata Haikal lagi meyakinkan aku.

Namun, Haikal tidak tahu apa yang sedang aku fikirkan sebenarnya. Aku memikirkan tentang Nisa kerana aku tidak tahu bagaimana lagi caranya untuk kami berhubung kerana semua nombor kawan-kawanku disimpan pada kad sim. Dia baru menegurku semalam melalui khidmat pesanan ringkas tetapi aku tidak sempat membalas mesejnya itu. Aku hanya mampu berharap dia akan menegurku lagi selepas aku mendapat sim dan phone baru tak lama lagi. Itu sajalah yang mampu aku harapkan kini.

"Eh, kau orang tak pergi kelas ke? Dah jumpa handphone?" Tanya Mubin yang tiba-tiba memecahkan suasana yang agak suram itu. Dia baru sahaja pulang dari kuliah.

"Tak jumpa pun phone tu. Dah ada orang ambil la tu. Kelas kita orang start petang nanti." Jelas Haikal.

Aku tidak mampu berkata apa-apa lagi. Serabut jadinya fikiran ini tatkala mengenangkan nasib yang sedang aku alami ini. Aku memilih untuk berdiam diri seketika.

"Sabarlah, Tuhan tak akan menguji seseorang itu kalau hambaNya itu tak berupaya menjalani ujian yang ingin diberikan." Kata-kata Mubin yang membuatkan jiwa ini semakin tenteram. Aku redha.

                                                                                                                                             Bersambung...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...