I made this widget at MyFlashFetish.com.

Welcome To My Blog!!

This blog has been made since last year (2010). Initially, I was not sure what should I share in my blog?? So, I started my writing things with any thought about something that I really interest to talk about such as movies, people attitudes and so on.. After a long time, I started to be bored in updating my blog because I actually didn't know what more should I share in my blog?? So now, I got an idea how to continue my writing things.. I prefer to write a series story which is actually based on the true stories.. Hehe.. But, with a big changes here and there compared to the real stories to make it more fresh and attractive.. Initially, I want to write a novel but I just don't know what is the true format to do so.. so, I change my intention and just write the series story..

Don't forget to keep reading my series story until the story reaches to the end.. Thnx 4 Visiting.. Have a nice life~


P/s: But I think they are really came from my heart.. :)

Saturday, July 23, 2011

Jomblo: Pendekatan yang bukan caraku tetapi tetap suka~

~ JomBlo by Hanung Bramantyo ~

Bismillahirrahmanirrahim...

Semalam bersamaan 22 Julai 2011, jadualku tidak seperti biasa. Aku tak berFB pun malam semalam.. mula berFB pun pukul 12.00 tengah malam, masuk tarikh baru 23 Julai 2011. Bukan apa, seperti yang dijadualkan, biasanya aku akan menonton drama bersiri Tahajjud Cinta pada pukul 9 sehingga pukul 10 malam tu. Tapi, malam semalam, aku extend sikit masa menonton TV aku dengan menonton filem indonesia di channel Astro Pelangi 142 berjudul Jomblo arahan Hanung Bramantyo. Sebuah filem komedi cinta, seperti yang dinyatakan pada poster yang aku sendiri rasa tak layak pun sebenarnya digelar komedi cinta. Kenapa??

Jawapan:-
1. Unsur komedinya tak banyak pun..   mungkin kalau aku orang indonesia aku akan faham kot..
2. Unsur sedihnya memang menusuk Qalbu la..   heheh.. aku sorang je kot.. bertisu depan tv
3. Unsur luc**nya ada.. Tapi bukan secara melampau.. aku tengok Astro okay..   maksud aku kalau cerita itu ada unsur luc** bukanlah cerita komedi tetapi cerita luc**..


Namun begitu, tak bermaksud aku tak suka filem ni walaupun aku tak mengiktiraf cerita ni sebagai filem "komedi cinta". Aku suka filem ni. Apa pasal pulak???

Jawapan:
-
1. Filem ini mengangkat unsur kesetiaan, keberanian, persahabatan, jgn putus asa, percintaan dan banyak lagi..
2. Filem ini juga mengangkat kontra kepada unsur-unsur yang telah dinyatakan di atas... ye2 je aku nih.. haha..
3. Filem ni berkisarkan pencarian cinta anak muda.. so, dekatlah dengan aku yang masih muda..  (^__^) v
4. Filem ni ada menyebut beberapa Quote yang aku suka dan setuju.. Quote apa????


Jawapan kepada soalan pada jawapan no. 4 soalan sebelumnya:
-

"Cinta bisa datang, cinta juga bisa pergi, tapi ada satu yang cinta enggak bisa lakukan....cinta enggak bisa menunggu" -Doni-


"Menurut gue, nggak ada pasangan yg benar-benar cocok dalam dunia ini. Apa yang penting, saling mengerti, adaptasi dan menghormati." -Agus-

"Aku memanggilnya bidadari pagi...
 Aku pula memanggilnya Dewi Malam...

 Aku mengarang puisi buatnya...

 Dan aku mencipta lagu buat dia...
"

Quote di atas diluahkan dua sahabat, Olip dan Doni yang ingin menyatakan apa yang telah diberikan kepada seorang wanita yang dicintai oleh mereka..

"Sahabat? Seorang sahabat nggak akan merampas pujaan hati sahabatnya sendiri..." -Olip-

"Jika gue memilih yang terbaik, gue pastinya akan meninggalkan lorh juga suatu hari nanti setelah gue menemukan cewek yang lebih baik..." -Agus-

*dan banyak lagi cuma tak berapa nak ingat.. yang kat atas ni pun lebih kurang macam tu la ayatnya.. haha..  : )



Tak lengkap la kan kalau aku tak ceritakan serba sedikit mengenai cerita ni. Tapi sebelum tu, korang tahu ke tak apa maksud Jomblo tu?

Jomblo
tu maksudnya bujang atau masih single.. haha.. persis gue, emangnya gue ini masih jomblo kok..
Chewaahh, cakap indon sikit~


So, macam mana ceritanya?

~ 4 sekawan dalam filem Jomblo ~

Secara dasarnya, filem ini mengisahkan tentang 4 sahabat baik yang masih bujang atau jomblo oleh kerana sebab-sebab yang berbeza. Bimo ( Dennis Adhiswara ), seorang yang sangat sukar untuk mendapatkan pasangan kerana sering kali ditolak setiap kali ingin mula berpacaran. Doni ( Christian Sugiono ) pula masih bujang kerana dia tidak ingin mempunyai hubungan yang lebih serius walaupun sangat mudah digemari oleh golongan "cewek". Dia lebih memilih untuk  memasang perempuan kiri kanan keliling pinggang daripada mempunyai satu teman hidup.

Agus ( Ringgo Agus Rahman ) pula digambarkan sebagai seorang jomblo yang menemukan teman lamanya bernama Rita ( Richa Novisha ) lalu mengambilnya sebagai teman wanita. Namun, semakin lama mengenali, mereka sangat sukar untuk mengalah jika ada perselisihan. Dalam masa yang sama, Agus menemukan seorang wanita lain yang lebih baik dan cantik daripada Rita iaitu Lani ( Nadia Saphira ). Apakah Agus akan setia kepada yang lama? Korang tengok sendiri la untuk tahu jawapannya. Haha..

Sahabat yang keempat pulak bernama Olip ( Rizki Hanggono ). Olip ni digambarkan sebagai seorang lelaki yang takut untuk menyatakan cintanya kepada seorang wanita. Walaupun sudah 3 tahun menyaksikan wanita itu dari jauh, Olip masih lagi tidak berani menegur wanita yang bernama Asri ( Rianti Cartwright ) itu. Namun, konflik mula timbul apabila Olip sudah berani meluahkan perasaannya terhadap Asri. Apakah konfliknya itu?

Doni juga mencintai Asri sepertimana Olip mencintainya. Namun, Asri tidak pernah mengetahui perasaan Olip sebelum Doni keterlanjuran dengannya dan dia meminta Doni untuk bertanggungjawab dengan menjadi "pacar"nya. Setelah Asri tahu Olip mencintainya, dia telah pun berpacaran dengan Doni dan tidak mampu berbuat apa-apa kerana Asri sememangnya seorang yang setia. Timbul pertelingkahan besar antara dua sahabat itu setelah Olip mendapat tahu perkara sebenar kerana Doni sememangnya telah lama tahu bahawa Olip benar-benar mencintai wanita yang bernama Asri itu.

Apakah kesudahannya?

Empat sahabat itu terpisah dan menjalani kehidupan masing-masing. Agus tetap setia kepada Rita dan menerima segala baik dan buruk kekasihnya itu. Olip pula telah berani untuk menyatakan cintanya dan cuba mendapatkan seorang wanita untuk dijadikan "pacar"nya. Bimo tetap juga ditolak oleh gadis-gadis di kampus namun dia menjadi semakin kental dan tidak menganggap penolakan itu sebagai alasan untuk dia berhenti daripada terus berusaha. Doni pula masih lagi berhubungan dengan Asri dan dia telah pun dibawa untuk berjumpa keluarga Asri bagi melanjutkan perhubungan mereka kepada tahap yang lebih serius. Doni juga tidak lagi menjadi buaya darat. Itulah kesudahannya.


Kejap, apa kena-mengenanya tajuk entri ni dengan apa yang dah aku ulaskan mengenai filem ini?

Ya, sememangnya dulu aku sama sahaja seperti mereka, lebih tepat seperti Olip. Sangat takut meluahkan isi hati walaupun ingin mempunyai teman wanita. Namun kini, aku sudah tidak memikirkan hal yang sedemikian lagi. Bagiku, belum sampai masanya untuk aku memulakan apa-apa hubungan yang serius. Sebab itu pendekatan yang ditunjukkan dalam filem ini sangatlah kontra dengan pendekatanku sekarang.

Aku tidak lagi seperti mereka, begitu gigih mendapatkan cinta kerana aku yakin, akan tiba masanya, bila aku sudah bersedia, aku akan mula mencari tetapi bukanlah buat masa sekarang ni. Seelok-eloknya teman-teman juga memikirkan perkara yang sama. Tapi, kalau dah ada tu tak perlu la mengada-ngada nak putus kalau tak ada perselisihan yang berlaku antara korang. Tapi, kalau berselisihan faham, seeloknya berbincang elok-elok. Mungkin kita kalian akan lebih mengenali pasangan masing-masing. Cehh, jadi doktor cinta la pulak.. heheh..

Itu sahaja untuk entri kali ini. Jangan lupa menonton Filem Jomblo ini selagi masih ada pratonton secara percuma di Astro Pelangi saluran 142 dan mengikuti cerita bersiri KISAH yang ada dalam blog ni jugak... Hahah~ (^__^)v


4 comments:

manja said...

hehe..dlm hati ade tman rupanya....:P habis sekotak ke tisu tu? hihi

Aiman Hj Amin said...

Hahah.. xde la.. gurau je.. xde mknenya nangis2 tp cerita tu more kpd drama.. so, xde la klakar sgt.. cerita dia pn psl persahabatan, tikam belakang.. so, x komedi la.. haha.. :p

manja said...

hehe...yeke? sedih la ni...nk tengokk...astro pelangi tu free ke? hihi

Aiman Hj Amin said...

Setakat ni free.. msih dlm pratonton.. btw, xde la sedih.. sje je tu.. tp, x lawak.. hahahah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...