I made this widget at MyFlashFetish.com.

Welcome To My Blog!!

This blog has been made since last year (2010). Initially, I was not sure what should I share in my blog?? So, I started my writing things with any thought about something that I really interest to talk about such as movies, people attitudes and so on.. After a long time, I started to be bored in updating my blog because I actually didn't know what more should I share in my blog?? So now, I got an idea how to continue my writing things.. I prefer to write a series story which is actually based on the true stories.. Hehe.. But, with a big changes here and there compared to the real stories to make it more fresh and attractive.. Initially, I want to write a novel but I just don't know what is the true format to do so.. so, I change my intention and just write the series story..

Don't forget to keep reading my series story until the story reaches to the end.. Thnx 4 Visiting.. Have a nice life~


P/s: But I think they are really came from my heart.. :)

Tuesday, June 21, 2011

Kisah (Bhgn 18) : Tanggapan Nisa dan sahabat~

Bismillahirrahmanirrahim...

Julai 2009

Nisa
Kenapa Nas tak membalas mesej dari Nisa? Adakah dia terlalu sibuk untuk membalas mesej Nisa itu? Kali terakhir berhubungan di telefon seminggu sebelum dia memasuki universiti pun Nisa yang memulakannya dahulu. Nisa tak mahulah nanti sampai terlalu kelihatan yang Nisa benar-benar mencintainya. Nisa tak mahu dianggap perigi mencari timba pula. Mungkin juga Nisa hanya bertepuk sebelah tangan. Mungkin dia tak ada sekelumit cinta sekalipun terhadap Nisa.

Ataupun, Nisa yang harus mulakan dulu? Tak akan Nisa sanggup melakukannya. Apakah benar apa yang pernah dikatakan Lia dulu. Lelaki zaman sekarang ni memang pengecut. Nak menyatakan isi hati pun takut dan malu. Apakah Nasri juga begitu orangnya? Hanya kerana dia tidak membalas mesej Nisa itu, pelbagai persoalan bermain di minda Nisa sekarang ini.

Semalam, Nisa ada menghubungi Nas tapi panggilan tak ada dalam perkhidmatan. Apa maksudnya tu? Zaman sekarang ni, masih ada ke orang yang tidak memerlukan telefon bimbit lagi? Telefon bimbitnya dimatikan. Macam mana orang lain nak menghubunginya. Ataupun dia berbuat demikian sebab tak mahu diganggu. Mungkin juga kerana dia sangat sibuk sekarang ni dan tak mahu sesiapapun menghubunginya terutamanya orang seperti Nisa ni yang hanya menghubunginya untuk berbual kosong.

Nisa sedar, sejak Nisa meninggalkan UiTM kerana tidak mampu mempelajari subjek sains lagi, kami semakin jauh. Keluarga menyuruh Nisa berhenti belajar di UiTM dan kembali belajar di kolej swasta seperti sebelumnya dalam bidang yang juga sama iaitu kejururawatan. Nisa terpaksa akur dengan kehendak itu walaupun masa dan belanja telah dihabiskan begitu sahaja. Namun, kolej swasta itu merendahkan sedikit bayaran yuran kerana Nisa pernah membayar penuh sebelum ini.

Sejak itu, Nas memilih untuk tidak berhubungan dengan Nisa secara kerap kerana tak mahu mengganggu pembelajaran Nisa. Kami jarang berhubungan dan kadang-kadang sampai lupa terus untuk berhubungan menerusi telefon.



Tiba-tiba...

"Nisa" Seseorang mengejutkan Nisa dari lamunannya.

"Kenapa ni? Macam tak ada mood je aku tengok?" Tanya sahabat baiknya yang juga belajar di kolej swasta tersebut.

Miasara, itulah namanya atau lebih mesra dipanggil Mia oleh kawan-kawan. Umurnya sama seperti Nisa. Selepas tamat tingkatan 5, dia tidak meneruskan pelajaran dan terus melakukan pelbagai kerja. Namun, dia masih tidak mampu untuk mendapatkan kerja yang lebih baik memandangkan dia tidak memiliki ijazah mahupun diploma sekalipun. Oleh itu, dia memilih untuk melanjutkan pelajarannya di sini dalam kursus yang sama seperti Nisa. Sekurang-kurangnya, dia dapat bekerja tetap sebagai jururawat selepas tamat belajar nanti.

"Sebenarnya, Nisa sekarang ni tengah memikirkan seseorang. Nisa mesej dia, dia tak balas. Call, dia tak angkat. Nisa rasa tersisih pula dengan kawan sendiri." Jelas Nisa.

"Sampai macam tu sekali? Lain macam je. Nisa sukakan dia eh?" Tekaan Mia yang benar-benar tepat. Nisa hanya mampu mengangguk-angguk kepalanya dengan lemah.

"Jadi, Nisa kena faham situasi dia. Mungkin juga dia ada masalah tersendiri. Mungkin dia banyak sangat kerja yang harus disiapkan. Nisa kena bagi dia sedikit ruang. Kalau dah susah sangat, Nisa tunggu je dia call Nisa balik. Kalau dia sukakan Nisa, dia pasti akan hubungi Nisa nanti." Terang Mia yang benar-benar membuka mata Nisa.

Nisa mulai sedar yang dia sudah berfikir terlalu jauh sedangkan kalau benar Nasri menyukainya juga, sudah pasti dia sendiri yang akan menghubungi Nisa nanti. Nisa akhirnya membuat keputusan untuk menunggu panggilan dari Nasri sahaja. Dia tidak mahu memulakan apa-apa dan tak mahu kelihatan seperti perigi yang mencari timbanya. Namun, dia tetap berdoa sekiranya benar Nasri adalah jodoh yang ditetapkan Tuhan buatnya, maka akan dekatlah hati-hati mereka. Jika bukan, maka hatinya akan tetap menerima Nasri sebagai sahabat selama-lamanya. Itu saja tawakal yang dipegangnya kini.

"Mia tak ada sesiapa yang istimewa dalam hidup Mia?" Tanya Nisa menukar topik.

"Pernah ada seseorang yang sangat istimewa dalam hidup Mia sebelum ni. Tetapi sekarang ni, dia dah jauhkan diri daripada Mia. Mia dah musnahkan seluruh kepercayaan dia terhadap Mia. Sampai sekarang ni, Mia tak boleh lupakan kemarahan dia waktu kali terakhir dia bercakap dengan Mia dulu. Lepas tu, dia dah tak mahu jumpa Mia lagi." Kata Mia dengan nada penuh penyesalan.

Kemudian, dia meneruskan kata-katanya lagi walaupun air mata sudah mula bergenang di kelopak.

"Sekarang ni, Mia dah sedar akan semua kesalahan yang Mia lakukan. Mia dah noda kesucian Mia sendiri, melakukan dosa. Mia harap sangat dapat berjumpa dengan dia suatu hari nanti supaya Mia dapat minta maaf daripada dia walaupun dia pasti tak akan terima Mia kembali. Semua orang pernah buat salah dan kesalahan terbesar yang Mia lakukan adalah menghancurkan hati dan kepercayaan dia." Kata-kata Mia yang membuatkan Nisa turut bersedih akan nasib sahabatnya itu. Air mata yang bergenang tadi akhirnya jatuh mengalir di pipi wanita yang bernama Miasara itu.

"Mia, Nisa harap Mia dapat jumpa dengan orang tu satu hari nanti dan Nisa yakin, hadiah yang terbesar buat lelaki itu nanti adalah perubahan yang Mia lakukan, untuk diri Mia sendiri, untuk Allah." Kata-kata Nisa yang sungguh menenangkan jiwa.

Nisa dan Mia saling berpelukan sesama sendiri untuk meredakan keadaan. Akhirnya, Mia menjadi lebih tenang setelah dihantui oleh kisah silamnya tadi. Keadaan di situ menjadi bertambah baik.

                                                                                                                                            Bersambung...



2 comments:

Chachos Cheezy Wedges said...

terbek laa bro!! ini mcm laa best.. kah3x..!!

Aiman Hj Amin said...

hahah. thnx bro! klu xde org bace x best gak.. thnx sbb bace.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...