I made this widget at MyFlashFetish.com.

Welcome To My Blog!!

This blog has been made since last year (2010). Initially, I was not sure what should I share in my blog?? So, I started my writing things with any thought about something that I really interest to talk about such as movies, people attitudes and so on.. After a long time, I started to be bored in updating my blog because I actually didn't know what more should I share in my blog?? So now, I got an idea how to continue my writing things.. I prefer to write a series story which is actually based on the true stories.. Hehe.. But, with a big changes here and there compared to the real stories to make it more fresh and attractive.. Initially, I want to write a novel but I just don't know what is the true format to do so.. so, I change my intention and just write the series story..

Don't forget to keep reading my series story until the story reaches to the end.. Thnx 4 Visiting.. Have a nice life~


P/s: But I think they are really came from my heart.. :)

Friday, June 24, 2011

Kisah (Bhgn 19) : Antara Rencah Menara gadingku~

Bismillahirrahmanirrahim...

Oktober 2009

Hari berganti hari dan bulan berganti bulan, masih tidak kutemu jejaknya. Walaupun sudah tiga bulan berlalu, semangatku takkan pernah mati malahan kian berkobar-kobar nyalaannya. Setelah setahun lebih aku mengenalinya, aku tidak akan sanggup menerima perpisahan yang bukannya dengan cara baik seperti ini. Dalam pencarian, aku tetap jua menunggu, menunggu sapaan darinya. Bilakah agaknya dia ingin menghubungiku semula? Setelah berbulan-bulan lamanya, mengapa dia sendiri tidak muncul dalam pencarianku ini. Apakah masih belum ada sebabnya untuk dia berbuat demikian ataupun kerana sapaannya sendiri tidak sempat kubalas tiga bulan yang lalu? Aku bingung memikirkan semuanya namun itulah aku, Mohd Nasri Bin Kamaruddin yang kini sudah menjadi hamba cintaku sendiri. Aku tak akan berhenti begitu sahaja.

Papan kekunci komputer ribaku mula mengikut rentak tuannya yang tidak kenal lagi erti lelah dalam pencarian ini. Aku terus menekan papan kekunci dan mula mencari Nisa melalui kaedah yang sama seperti kebiasaannya. Ada juga kaedah lain yang cuba kulakukan seperti bertanyakan kepada kawan-kawan yang mungkin juga mempunyai kenalan dari UiTM Kuala Pilah itu. Namun, hampa sahaja yang selalu menyelubungiku tatkala menanyakan perkara itu. Aku kian tertekan lalu meninggalkan komputer ribaku di atas meja dan mengeluarkan sebatang rokok dari kotaknya untuk dinyalakan. Di bilik itu juga aku merokok tanpa menghiraukan Mubin yang ada di situ.

"Aku dah tak tahu lagi macam mana caranya nak jumpa dia, nak dapatkan balik contact number dia. Aku dah buntu fikirkan semua ni." Sambil berleter, aku menghisap rokok dan menghembuskan asapnya sesuka hati.

"Kau sebenarnya dah letih. Dari petang tadi kau tak makan. Tu, makanan yang kau suruh aku beli pun kau tak sentuh lagi. Macam mana otak kau nak berfungsi kalau kau tak makan. Tenaga tak ada. Nak belajar lagi nanti?" Jelas Mubin.

"Entah la Mubin. Aku sendiri pun tak tahu apa dah jadi kat aku sekarang ni. Aku stress, tak ada mood nak belajar, lesu, dah tak tahu apa nak buat lagi. Semuanya dah aku usahakan tapi apa-apa perkembangan pun tak ada. Tiga bulan dah Mubin, tiga bulan aku buat benda yang sama je macam orang bodoh. Kenapa sekali pun dia tak pernah telefon aku balik?" Tekanan jelas terpancar dari kata-kataku itu.

"Sabar Nas, bawa mengucap, tenangkan diri kau tu. Apa kau tak yakin ke dengan takdir Allah, hah? Jodoh, pertemuan semua itu kan Dia yang tentukan. Walaupun kau bukan ditetapkan untuk dia sekalipun, kau kena terima semuanya. Aku tak nak la cakap sesuatu yang aku sendiri pun tak tahu dan yakin. Mungkin, mungkin Nisa tu jodoh kau, mungkin juga tak. Tapi apa yang perlu kau lakukan sekarang ni adalah bersabar dan teruskan berdoa. Kalau dia dah tercipta untuk kau, kemana pun kau pergi, dia pasti akan datang balik. Kau kena yakin semua tu. Jangan disebabkan perkara macam ni, diri sendiri terabai. Pelajaran, kesihatan, hidup, semua kau dah abaikan aku tengok. Sayang diri kau tu dulu sebelum kau menyayangi orang lain. Cintailah Dia dulu kerana Dialah yang akan beri cinta tu kepada kau suatu hari nanti." Terang Mubin panjang lebar.

Mendengar kata-kata Mubin tu membuatkan aku hampir hendak menangis. Tiada tertahan mendengarkan semuanya membuatkan air mataku mengalir jua akhirnya walaupun sudah cuba bertahan. Aku sedar bahawa masih banyak yang harus aku perbaiki sebelum memikirkan semua ini. Aku bukanlah seorang yang baik dan tidak layak menerima cinta daripada Sang Pencipta itu. Sesungguhnya, kata-kata Mubin mengingatkan aku tentang sikapku sendiri. Adakah aku layak menerima Nisa dan apakah aku sudah benar-benar mengenali siapakah Nisa yang sebenarnya? Cinta itu sememangnya buta kerana cinta itulah yang membuatkan aku menjadi alpa. Apa yang aku perlukan sekarang adalah kesabaran dalam memulakan sebarang tindakan, dalam meneruskan pencarian ini semula. Hanya kerana satu sebab, mengembalikan semula ukhwah yang pernah terjalin sebelumnya. Selepas Nisa berjaya kutemukan, akan kucuba mengenalinya dengan lebih mendalam lagi. Hidup mesti diteruskan.

"Nas, kau okay tak?" Tegur Mubin ringkas.

Aku hanya mampu mengangguk-anggukan kepala menyatakan yang aku semakin baik. Tak lama selepas itu, aku membuahkan senyuman ringan agar sahabatku itu tidak risau akan keadaanku sekarang. Aku benar-benar melampau sebentar tadi sehingga tegar merokok di depan sahabatku sendiri sedangkan aku tahu Mubin tidak suka akan tindakan seperti itu. Namun, dia tidak marah sedikit pun tentang sikapku yang merokok di depannya tadi malahan semakin bimbang akan keadaanku yang kian tertekan ketika itu. Mubin seorang yang baik dan kata-katanya sangat halus tatkala dia mula berkata-kata. Jarang aku menemukan seseorang yang bersikap sepertinya. Sesungguhnya aku mempunyai sahabat yang baik untuk dicontohi tetapi kenapa jalan hitam itu juga yang menjadi pilihan. Fikiranku mula mengenangkan kembali semua yang telah aku lakukan selama aku berada di menara gading ini. Inilah menara gading ciptaanku sendiri.

Haikal dan Amin adalah sahabat terbaikku waktu itu. Ketika kekusutan melanda fikiran, mereka ada di sampingku, membantuku untuk melupakan semua permasalahan yang sedang aku hadapi itu. Kami biasanya akan ke sebuah kelab malam, atau kini dipanggil sebagai pusat istirehat atas saranan kerajaan, pada setiap hujung minggu. Walau namanya ditukar sekalipun, tempatnya tetap sama di mana-mana sahaja. Bagaikan kotak kecil yang dipenuhi kaum berlainan jenis, bercampur bagaikan bersama dengan mahramnya sendiri, aku sendiri pernah sampai ke situ. Bersama Haikal, Amin, dan beberapa kawanku yang lain, kami akan menempah bilik khas untuk berhibur. Walaupun kami tidak ikut bergaul, meminum arak dan menari bersama mereka yang berada di luar sana, namun keadaan gelap dan kehadiran muzik-muzik kuat berentak rancak itu benar-benar membuatkan sesiapa yang mendengar khayal di dalam dunianya sendiri. Tempat itu sememangnya dapat membuatkan aku lupa akan masalahku sendiri tatkala asyik mengikut irama yang sedia ada di situ. Itulah rencah menara gadingku setiap kali tiba hujung minggu.

Pernah suatu hari, semasa aku berada di sana, Mubin menghantar pesanan ringkas kepadaku, bertanyakan sama ada aku ingin memesan makanan atau tidak kerana dia ketika itu sedang berada di pasar malam. Nasib baik dia menghantar pesanan ringkas sahaja, kalau tidak sudah tentu dia dapat mendengar bunyi bising di sini jika membuat panggilan. Aku lantas membalas pesanan itu dan meminta bantuan dia membelikan nasi ayam untukku. Kemudian, aku menyambung semula langkah tariku yang terhenti seketika itu. Hari semakin ingin bertukar hari, kami masih alpa di situ. Kami terlalu leka dan sesedarnya kami dari khayalan, rupa-rupanya kami sudah hampir lewat. Kami segera pulang ke universiti dan bernasib baik kerana pagar masih belum berkunci. Sesampainya aku di bilik dan setelah memberi salam kepada Mubin, aku terus menghempaskan tubuhku ke katil, kepenatan. Mubin terus menegurku.

"Engkau dari mana?" Soalnya ringkas.

"Dari Mines tadi. Susah betul nak dapatkan bas, tu yang sampai lambat sangat ni" Jelasku penuh dusta. Sedangkan kami menaiki teksi sahaja tadi.

"Makanan kau tu. Makanlah."

"Oh ya, berapa?" Tanyaku sambil mengeluarkan dompet dari poket.

"Tak payah la, lain kali kau belanja aku balik." Kata Mubin sambil tersenyum.

Aku memandang ke arah nasi ayam yang dibelinya itu. Sebenarnya, aku merasa macam nak buang saja nasi ayam itu tetapi apabila mengenangkan semula yang dia telah bersusah-payah membeli makanan untukku, lebih-lebih lagi memintaku untuk tidak membayarnya semula, tak sampai hati pula rasanya untuk memberitahu Mubin yang aku sudah terlalu penat untuk menjamah makanan itu. Apa yang ada di fikiranku sekarang ni hanyalah untuk terus tidur. Namun, keinginan itu harus kuhiraukan lalu kujamah juga nasi ayam itu walaupun sedikit kerana tidak mempunyai selera makan malam itu. Selebihnya aku buang sahaja kerana tak ada orang yang ingin memakan sisa makananku itu. Tidak lama selepas itu, Mubin berkata-kata lagi.

"Aku nak tanya kau sikit. Haikal tu, kawan satu matrik dengan kau kan? Maksudnya, dia pun kenal Nisa la ye?"

Aku memang ada memberitahunya tentang Nisa sewaktu aku meminta pertolongannya dulu untuk mengajar aku menggunakan laman sosial Facebook. Namun, tidaklah aku memberitahunya secara terperinci. Lantas aku menjawab pertanyaannya itu.

"Haikal pernah sekali jumpa dengan Nisa. Aku kenalkan mereka masa KAKOM dekat matrikulasi aku dulu. Mereka jumpa sekejap je. Tak lama lepas tu Haikal terpaksa pergi." Jelasku kepadanya.

"Oh, kau pun terlibatlah untuk KAKOM masa tu. Habis, kenapa Haikal tak tolong kau cari Nisa ke?" Tanyanya lagi.

Buat apa aku meminta pertolongan Haikal, sedangkan dia sendiri pun tidak mempunyai nombor telefon Nisa. Pertemuan singkat mereka tidak mungkin menjadi penyebab untuk aku melibatkan Haikal dalam masalahku ini. Cukuplah Mubin sahaja yang kadang-kadang menjadi mangsa permasalahanku kerana dia tinggal sebilik denganku. Itulah yang aku jelaskan kepadanya.

"Apapun yang kau buat jangan sekali-kali lupa tanggungjawab kau sebagai seorang mahasiswa. Jangan abaikan apa yang sepatutnya kau lakukan sekarang ni. Minggu depan dah nak test, jangan lupa tu." Katanya lagi sambil tersenyum lagi. Aku lalu membalas senyumannya itu.

Apabila mengenangkannya semula, Mubin rupa-rupanya pernah mengingatkan aku soal ini namun aku tetap jua mengabaikannya. Sebab itulah keadaanku menjadi semakin parah dari hari ke hari. Kini, aku harus lebih fokus untuk peluang keduaku ini, belajar dengan bersungguh-sungguh bagi semester yang pertama dan menjalani peperiksaan akhir tahun dengan jayanya. Aku sangat mengharapkan petunjuk dari-Nya dan bantuan dari Mubin juga. Aku tidak akan lagi menjejakkan kaki ke pusat istirehat itu dan aku benar-benar berharap agar dapat membuang rencah pahit itu jauh daripada kehidupanku di menara gading ini. Itu sahajalah yang kuharapkan kini.

                                                                                                                                         Bersambung...



3 comments:

Chachos Cheezy Wedges said...

aku da start pening da bace episod nie.. adoii~~

Aiman Hj Amin said...

hah, pening kan? hahahahahh.. xpe, any question kt inbox FB pn boleh.. hahah... apa pun tak boleh.. hahah..

Aiman Hj Amin said...

Episod ni berlaku 3 bulan selepas hilang hp tu... masa tu, dah nak dekat final exam.. nasri buat bnde yg sama la.. cuba nak cari nisa.. dr FB, tnye kawan2.. tp, xjmpe jugak.. dia tertekan la.. Nisa plak x contact dia.. sbb, episod sblum ni Nisa nekad nk tunggu nasri hubungi dia dulu, sebab nasri kan x sempat bls mcg dulu.. Nisa rasakan nas terlalu sibuk utk layan dia.. tp, sbnrnye phone nasri kan hilang.. jadi, utk episod kli ni, bila nasri tertekan sgt, mubin yg agak alim tu nasihat dia supaya bersabar, jgn stress sgt dan jgn abaikan diri, pelajaran, dan hidup.. sejak 3 bulan yg lepas, dia ni sgt tertekan la, bila tertekan, haikal dgn amin ajk dia pergi kelab malam.. dia ikut.. so, dia jd insaf la bila dgr Mubin cakap cintai Allah dahulu, br cintai org lain.. tu yg dia teringat sikap-sikap dia selama semester pertama ni.. dia terlalu sosial dan memilih jln sebegitu utk hilangkan tekanan.. itulah yg ditekankan.. lgpn, Nasri bkn baik sgt. hahha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...