I made this widget at MyFlashFetish.com.

Welcome To My Blog!!

This blog has been made since last year (2010). Initially, I was not sure what should I share in my blog?? So, I started my writing things with any thought about something that I really interest to talk about such as movies, people attitudes and so on.. After a long time, I started to be bored in updating my blog because I actually didn't know what more should I share in my blog?? So now, I got an idea how to continue my writing things.. I prefer to write a series story which is actually based on the true stories.. Hehe.. But, with a big changes here and there compared to the real stories to make it more fresh and attractive.. Initially, I want to write a novel but I just don't know what is the true format to do so.. so, I change my intention and just write the series story..

Don't forget to keep reading my series story until the story reaches to the end.. Thnx 4 Visiting.. Have a nice life~


P/s: But I think they are really came from my heart.. :)

Wednesday, April 27, 2011

Kisah (bhgn 12) : Soalan Cepu Emas~

Bismillahirrahmanirrahim...

Kolej Matrikulasi Perlis
Mei 2008

Meraka berdua terlewat bangun pagi itu. Ali juga tidak sedar alarm telefon bimbitnya berbunyi. Mubin pergi ke katil Ali untuk mengejutkannya.

Mubin: Ali, bangun! Kita dah lewat ni. Kelas dah nak mula ni.

Ali: Hmm, kau pergi la mandi dulu. Nanti kau kejut aku. (Ali berada dalam keadaan separa sedar.)

Mubin: Banyak la kau. Bangun je la. Nanti aku habis mandi nak tunggu kau pulak? Kita dah lambat ni.

Ali mendirikan badannya dan duduk di atas katil. Dia menguap lagi.

Mubin: Dah, bangun terus. Kalau aku pergi mandi ni confirm kau tidur balik nanti. Cepat! Bangun, Bangun!

Ali: (mengeluh) Aku ni bawa mak aku sekali kat sini ke? Okay, okay.

Tengahari itu, selepas makan tengahari, mereka pergi ke perpustakaan sementara menunggu kelas yang berikutnya. Tiba-tiba, ada seseorang menegurnya dari depan.

Izzah: Hah, Mubin. Kenapa tak pergi LDK tadi. Bangun lewat ya? (Dia menunjuk-nunjuk jari telunjuknya ke atas sambil tersenyum. Aku hanya membalas senyumannya itu.)

Mubin: Buat apa time LDK tadi? (Mubin tersedar akan seorang perempuan yang berdiri di sisi Izzah ketika itu.)

Izzah: Ala, macam-macam la. Tak akan nak cerita semua pula kan? Oh ya, ni roommate aku, Zulaikha. Budak akaun.

Zulaikha: Assalamualaikum. Panggil saya ika je.

Mereka berdua segera menyambut salamnya itu. Hati Mubin mula tertawan oleh wajah Zulaikha yang sangat cantik dan berseri itu. Namun, apakah wajahnya itu seindah peribadinya juga? Walaupun dia sudah melangkah ke alam kuliah, namun itu juga berkemungkinan besar hanyalah cinta monyet baginya. Mubin, sememangnya seorang lelaki yang mudah untuk jatuh cinta namun untuk memiliki cinta itu adalah sesuatu yang tidak dilakukannya secara terburu-buru. Dia harus mengenali hati budi wanita itu dulu.

Izzah: Boleh kita orang duduk kat sini?

Mubin: Oh, duduk la.

Izzah dan Zulaikha pun duduklah semeja dengan mereka berdua. Sedang belajar di situ, fikiran Mubin sangat terganggu. Dia acap kali melihat wajah Zulaikha yang sedang asyik melihat buku di hadapannya itu sehinggakan dia tidak sedar akan perlakuan Mubin itu. Sesungguhnya dia telah memendam perasaan terhadap Zulaikha. Namun baginya, kisah mereka baru bermula. Dia harus cuba untuk mengenali Zulaikha atau lebih mesra dipanggil Ika itu sebetul-betulnya. Dia tidak mahu dikecewakan jika sikap wanita yang ada di hatinya itu jauh bezanya dari apa yang dia bayangkan.

Sejak itu, mereka berempat sering belajar di perpustakaan pada waktu malamnya . Namun, Zulaikha biasanya belajar seorang diri walaupun kami duduk semeja kerana aliran yang diambil tidak sama dengan kami. Dia tetap mengikuti Izzah ke perpustakaan dan hanya membuat kerjanya sendirian.

Pada suatu malam...

Ali: Mubin, aku tak pergi library malam ini tau. Aku ada benda sikit nak kena hafal. Tak boleh masuk la kalau nak menghafal dekat library tu. Kau pergi seorang je la.

Mubin: Hmm, okay.

Mubin pun menuju ke perpustakaan seorang diri. Setelah sampai di perpustakaan, dia melihat Izzah dan Zulaikha sudah ada di situ. Dia mendekati meja yang mereka duduki.

Mubin: Lama sampai? (Dia menarik kerusi lalu duduk di situ.)

Izzah: Tak ada la, baru je. Hmm, Mubin, tengok ni sekejap. Boleh tolong explain tak benda ni?

Mubin: Spectrometer. Oh, ni senang je nak explain. Dia pakai dua konsep dekat sini. Satu electric field dan satu lagi magnetic field. Masa kat bahagian ni, kedua-dua konsep terlibat. Sample yang lalu tu kena accelerate dulu so that sample tu bergerak secara lurus la. Tak tertarik ke caj positif mahupun negatif. So, electric field should be equal to magnetic field. Masa dekat bahagian ni pula...

Belum sempat Mubin menghabiskan kata-kata, Izzah bertanyakan kepadanya sesuatu yang agak membingungkan ketika itu. Dia tidak menyangka kata-kata itu akan keluar dari mulut Izzah.

Izzah: Mubin, antara aku dengan Ika, mana kau lagi suka?

Mubin: Kenapa pulak tanya soalan-soalan macam tu? Dah lari topik ni? (Mubin tetap juga tersenyum.)

Zulaikha: Engkau la tu, Izzah. (Mubin terkejut akan kata-kata yang keluar dari mulut Ika. Dia jarang mendengar Ika berkata-kata.)

Mubin: Tak adalah. Aku suka kau orang berdua ni sama je. Macam kawan rapat. Tu je. (Mubin tetap menyangkal yang hatinya telah pun dicuri wanita yang berada dekat dengannya itu.)

Izzah: Oh...

Tiba-tiba, suasana diam seketika. Jiwa Mubin benar-benar kacau dan terganggu akan kata-kata mereka itu tadi.

Izzah: Lepas tu?

Mubin: Hah?

Izzah: Dekat bahagian ni apa pula yang terjadi? (sambil menunjuk gambarajah spectrometer di dalam buku rujukannya.)

Mubin: Oh, dekat sini? Time ni, sample tu kena diasingkan mengikut elemen-elemen tertentu dan setiap elemen tu ada mass yang berbeza-beza. So, disebabkan perbezaan mass tu, sample tu akan terasing dan spread pada detector ni.

Tiba-tiba, Mubin tidak tahu apa yang harus dikatakannya lagi. Dia juga tidak pasti apa yang dicakapkan itu benar atau tidak. Dia sepatutnya menerangkan lagi apa yang akan berlaku di bahagian kedua spectrometer itu tetapi dia telah hilang arah untuk menerangkan segala-galanya. Akhirnya, dia mengambil keputusan untuk beredar.

Mubin: Wei, aku balik dulu ya. Aku terlupa sesuatu nak kena buat. (Dia mengemas barang-barangnya lantas beredar dari situ.)

Mubin (monolog dalaman) : Ujian apakah ini? Sesungguhnya aku tidak faham akan sikap mereka. Mengapa mereka menimbulkan persoalan seperti itu? Bingung aku dibuatnya. Aku harus melupakan segalanya yang telah berlaku pada malam ini. Namun, sukar untuk aku melupakan semua itu lebih-lebih lagi kata-kata yang keluar dari mulutnya, "Engkau la tu, Izzah,". Aku merasakan sesuatu tatkala mendengar katanya itu. Adakah dia juga merasakan apa yang aku rasakan? Aku masih belum kenal Ika sebetul-betulnya dan aku harus bersabar dalam memulakan sebarang tindakan. Biar masa yang akan menentukan segala-galanya. Penangan hebat dari satu soalan cepu emas...

                                                                                                                                              Bersambung...

 

3 comments:

Hafiz Hafizol said...

Heheh.. x nak bace x nak baca panjang .. hehe.. T HH dtg balik.. stdy nie bz agaga.Tens FOLLOW hh.. hehe..

Anonymous said...

man,cerita ko ni ad kena mengena dgn yg hidup ataupon yg sudah meninggal dunia ke?huhu..chaom

Aiman Hj Amin said...

Shahrum, cter ni ade kena-mengena n ade yg x? ak byk buat cter sndri je.. tp, ade btulnye.. kesuluruhannye cter ni rekaan wlupun diilhamkan dr kisah benar.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...